torsdag 4 april 2013

Tre dagar

Tre dagar av sötsug. Innan det tonat bort. Varje gång jag velat ha något sött har jag försökt äta något fett. Istället. Min kropp är fortfarande felprogrammerad efter år av fettskrämda råd och av att äta kolhydrater. Men det funkar med fett! Sötsuget är över för nu, känns det som och jag tassar vidare. Det svåra är att få i sig fett mitt på dagen. Men nu har jag tänkt på att jag kan ta med mig ghee, klarnat smör. Det tål nämligen rumstemperatur efter att det har klarnats. Ikväll är det jag som ska göra ghee. Förut har jag kokat det på spisen, dvs man kokar ett paket ekologiskt osaltat smör i en kastrul och silar bort det som flyter upp i form av slaggprodukter. Tar ungefär en timme och kvar blir en klargul vätska som stelnar till klarnat smör. Bra både utanpå och inuti kroppen. Fick ett tips om att göra det i ugnen i en form så ikväll testar jag. Hur gör du ditt ghee?

2 kommentarer:

  1. hej annika,
    jag glömmer liksom lite bort din andra bonad, andetaget,
    här är jag nu, läser mig tillbaka, känner igen mig (sockergalen, kaffeberoende...)
    spännande att vara med på din resa.
    brukade göra ghee förr om åren. precis så som du beskrev. men det var längesen. nu blev jag inspirerad att ta upp det igen!

    kramar till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Sara, va härligt att se dig här också! Ja vi är nog många som delar det. Och ja, jag har också tappat bort mitt gheegörande men nu ska jag ta mig i kragen. Kramar!

      Radera